6 Ağustos 2017 Pazar

Özer Tunca Röportaj 24-03-2017

Arzu Taşkın

24-03-2017


Türkiye’nin birçok şehrine ait tiyatrolarda, yıllardır oyuncu, yönetmen ve yazar olarak görev alıyorsunuz. Sizi en çok heyecanlandıran bu görevlerden hangisi?
Evet ben devlet tiyatrosu kökenliyim ve meslek hayatımın 30 yılını devlet tiyatrolarında geçirdim. Oynadım, yönettim, asiste ettim, yazdım, festivaller düzenledim, ödüller aldım ve festivallere katıldım. Devlet tiyatrosunun birçok bölgesinde, özel tiyatrolarda, Eskişehir, Bursa şehir tiyatrolarında da büyükler ve çocuklar için sayısız oyun yönettim. İlk yıllarımda Bursa Şehir Tiyatrosu BKSTV (Bursa Belediyesi, Bursa Kültür Sanat Turizm Vakfı) Çocuk ve Gençlik Tiyatrosuydu. Orada yaptığımız hem kaliteli hem de örnek çalışmaları hiç unutamam, çok özeldir benim için. Devlet tiyatrosunda çok sayıda oyun yönettim. Bursa, İstanbul, Ankara, Antalya, İzmir, Erzurum, Van ve Diyarbakır'da çocuk oyunları ve büyükler için oyunlar yönettim ama mutlu oldum diyemem. 3 yıldır Antalya Şehir Tiyatrosu ile çalışıyorum. Mehmet Özgür benim 21 yıllık arkadaşım, kardeşim ve meslektaşım. Onun tiyatroya olan saygısını, sevgisini, disiplinini, çocuk tiyatrosuna olan inancını biliyorum ve aynı düşünüyoruz. Bu nedenle ben de AŞT ailesinin bir parçasıyım. Yaptığımız projeler çok heyecan verici ve tiyatro dünyasına öncü olabilecek nitelikte. Çocuk birimi, kukla birimi, gelen yönetmenler, seçilen oyunlar, atölye çalışmaları, alınan ödüller ve gelecekte daha yapılacaklar beni çok heyecanlandırıyor. Çok şükür heyecanımı da yitirmedim, enerjim tam. Bu çalışmalar beni daha da heyecanlandırıyor.
Çocuk oyunlarının sizin için nasıl bir önemi var?
Çocuklar için tiyatro tabii ki çok önemli. Alışkanlıklar çocuk yaşta başlar, küçük yaşta sanatla buluşan çocuk, sanatı, insanı, doğayı, sanatçıyı, ülkesini sever. Hoşgörülü, demokrat, paylaşımcı, empati kurabilen bir birey olur ve sorgular, sorgulatır. Çocuk yaşta kaliteli, yaratıcı oyunları seyreden birey, büyüyünce de çok daha kaliteli oyunları seyretmek ister, seçici olur.
Sahnelenen bir çocuk oyununun başarısı neye bağlıdır? 
İyi bir tekst, yaratıcı, doğru yorumlanmış bir yöneticilik,bu tekste ve rejiye inanmış,çocuğa saygılı, çocuğu tanıyan, bilinçli,yetenekli ve çocuk tiyatrosuna gönül vermiş oyuncular iyi bir çocuk oyununun vazgeçilmez öğeleridir.
Günümüzde çocuklar için üretilen eserlerin verdiği mesaj ve hayal gücüne katkısı olması gerektiği gibi mi? 
Günümüz çocuğunun kaygılarını, sorunlarını işleyen temalar, çocukların yaratıcı güçlerini ortaya çıkaran, sorularına cevap veren ve tamamlamasına hizmet eden, tabii ki eğlendirici, düşündüren, hayal kurduran ve eğiten, öğreten tiyatro oyunları olmalı.
Tiyatro festivalleri düzenlediniz. Festival konusunda ülkemizde yeterli çalışmalar yapılıyor mu?
Üzgünüm festival sayısı çok az. Özellikle çocuğa verilen önem çok daha az ya da yeterli değil. Kaliteli çocuk tiyatrosu yok denecek kadar az ama korsan tiyatro sayısı binlerce diyebiliriz. Yerel yönetimlere sesleniyorum, insana yatırım ve çocuğa yatırım çok önemli. Yerel yönetimler tiyatro festivalleri düzenlemeliler. Özellikle çocuk ve gençlik tiyatro festivalleri düzenlemeliler ki bilgi alışverişi olabilsin, rekabet yaratılsın. Ülkemin çocuk tiyatrosu yapanları ve kazananları dünyadaki çocuk tiyatrolarının hangi noktalarda olduğunu görebilsin.En iyi tiyatro böyle yapılır sananların aslında ne kadar kötü işler yaptıklarını görmeleri açısından festivaller çok önemli.
Antalya Şehir Tiyatroları’nda hala kapalı gişe oynayan sizin yazdığınız ‘Oyun içinde Oyun’, Necip Fazıl Kısakürek’in yazdığı ‘Para ‘, ‘Özgürlüğe Kaçış’ ve ‘Değiştirilmiş Çocuk’ isimli oyunları yönetiyorsunuz. Şu an farklı tiyatrolarda yönetmeye devam ettiğiniz oyunlar var mı?Bu sezon Bursa Şehir Tiyatrosu’nda yönettiğim 24 Ocak'ta prömiyer yapan Güngör Dilmen'in ‘Aşkımız Aksaray'ın En Büyük Yangını’ da Bursa Merinos Kongre Merkezi'nde oynuyor.
Yeni projeleriniz var mı?
Bende yeni projeler bitmez. Sürekli düşünüyorum ve yeni projeler üretiyorum. Önümüzdeki sezonlar için çalışmalarıma devam ediyorum. Büyükler için iki kişilik yeni bir oyun yazıyorum, bitirince hayata geçirmek en büyük isteğim. Bursa Çocuk ve Gençlik Tiyatrosu Festivaliçalışmalarımız var, festivallere katılıyoruz. Çocuk ve Gençlik Tiyatrosu sanat yönetmenimiz sevgili Hasibe Özgür’le beraber önümüzdeki dönem çocuk oyunlarının hazırlıklarını yapıyoruz.

Sanatçıya her mevsim ilham veren Antalya’nın sizin için önemini bize anlatır mısınız?Antalya'da yaşamak çok güzel, çok rahat, çok özel, tabii o yaz sıcağı olmasa…Ama asıl Antalya'ya beni çeken ve heyecanlandıran Antalya Şehir Tiyatrosu’ndaki ailem. Evet, ailem diyorum çünkü kendimi öyle hissediyorum. Ailem ve çalışma arkadaşlarımın hepsini hem özlüyorum hem de çok seviyorum. Nedeni ise hepsi çalışmayı, üretmeyi çok seviyor, yeniliğe, öğrenmeye açık öğrenme isteği ile dolu, disiplini ve sevgiyi sindirmiş insanlar. Antalya Şehir Tiyatrosu'nda kendimi buldum diyebilirim. Antalya Şehir Tiyatrosu artık yepyeni bir tiyatro ve bu yenilenme sevgili Mehmet Özgür ile başladı. Ona da bu gücü veren Başkan Menderes Türel. Kendilerine çok teşekkür ederim, örnek bir tiyatroda sevgi ile birlikte yaşamanın, çalışmanın ve de başarmanın hazzını duyuyorum.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder